...

W dniach 7–13 kwietnia 2013 roku uczniowie, dyrektor i nauczyciele Zespołu Szkół Specjalnych w Tarnobrzegu przebywali w Hiszpanii w ramach programu Comenius. Byli gośćmi partnerskiej szkoły I.E.S. ARROYO  HONDO w Rocie.

Wyjazd do Roty, andaluzyjskiego miasta leżącego nad Oceanem Atlantyckim, był już ostatnim etapem realizacji projektu Comenius, rozpoczętego jesienią 2011 roku pod hasłem: „Globalne przedsiębiorstwo. Biuro informacyjno–turystyczne propagujące nasz region”. Nasza szkoła realizowała go wspólnie ze szkołami z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch, Francji, Niemiec i Turcji.

Celem projektu było zachęcenie uczniów do podejmowania działań w tworzeniu Europejskiego Wirtualnego Przedsiębiorstwa Gospodarczego, propagującego turystykę  i biznes danego regionu wyżej wymienionych krajów. Podsumowano realizację projektu dotyczącą dwóch obszarów: I – obyczaje, sztuka, tradycja, historia oraz II – środowisko, biznes, sport i rekreacja, agroturystyka. Wręczono uczestnikom certyfikaty i drobne upominki. My również podziękowaliśmy dyrektorowi hiszpańskiej szkoły oraz koordynatorowi całego projektu Comenius za gościnę, wręczając im stroik wykonany przez uczniów naszej szkoły i upominki związane z naszym miastem, regionem.

Podczas wizyty w hiszpańskiej szkole uczestniczyliśmy w zajęciach otwartych, gdzie partnerskie szkoły, biorące udział w programie Comenius, przedstawiały swój kraj, region, miasto i szkołę. My również w formie multimedialnej zaprezentowaliśmy naszą szkołę i miasto. Nasza prezentacja wzbudziła duże zainteresowanie wśród uczestników zajęć.

Mieliśmy też okazję poznać hiszpańskich uczniów i nauczycieli, którzy przygotowali dla nas serdeczne powitanie. Spotkanie było też dobrą okazją do nawiązania nowych znajomości oraz doskonalenia umiejętności językowych. Podczas zwiedzania szkoły obserwowaliśmy fragmenty różnych lekcji, zapoznaliśmy się również z metodami i formami pracy, wyposażeniem sal oraz warunkami nauki, pracy uczniów i nauczycieli. Zwiedzając kolejny budynek szkoły, w którym odbywają się zajęcia praktyczne z gastronomii, oglądaliśmy pomieszczenia i wyposażenie pracowni, jednocześnie obserwując pracę nauczycieli i uczniów. Następnie uczestniczyliśmy w degustacji potraw przygotowanych przez hiszpańskich uczniów, a były to różne smaczne przekąski oraz przepyszne desery.

Gościliśmy też u mera miasta Roty, w jego siedzibie – w zamku CASTILLO DE LUNA. Spotkaliśmy się z jego zastępcą – panią, która jest również odpowiedzialna za sprawy oświaty w  tamtejszym Urzędzie Miejskim.

Zwiedziliśmy piękne andaluzyjskie miasta. Oprócz Roty, w której przebywaliśmy, również Cadiz i Sewillę. Poznaliśmy ich historię, zabytki i kulturę. W Cadiz mieliśmy okazję zwiedzić muzeum miejskie Museo de Cadiz, gdzie oglądaliśmy ekspozycję ukazującą historię miasta oraz galerię malarstwa z dziełami m.in. Rubensa, Murilla i Zurbarána. Natomiast w Sewillii – stolicy Andaluzji, zobaczyliśmy: Złotą Wieżę (obecnie Muzeum Morskie), Arenę walk byków, zwiedziliśmy największy i jeden z najwspanialszych gotyckich kościołów na świecie – Katedrę Najświętszej Marii Panny, ogladając jej kaplice, skarbiec i grobowiec Kolumba oraz  weszliśmy na Giraldę o wysokości 97 m (aktualnie wieżę katedry, wcześniej – minaret przy meczecie) i zachwycaliśmy się niezwykłymi widokami z góry na Sewillę i jej okolice. Następnie zwiedziliśmy dawny pałac królewski – Alkazar, którego początki sięgają XI w.,   oraz otaczające go przepiękne ogrody.

W czasie naszej wizyty mieliśmy okazję spróbować tradycyjnej hiszpańskiej kuchni, charakterystycznej dla regionu Andaluzji, w której królują owoce morza. Podziwialiśmy egzotyczną dla nas przyrodę, a przede wszystkim zachwycaliśmy się przepiękną plażą i Oceanem Atlantyckim, nad którym leży Rota. Zrobiliśmy mnóstwo pięknych pamiątkowych zdjęć. Pobyt w Hiszpanii był dla nas niezwykłą przygodą, a wrażenia z niego pozostaną jeszcze długo w naszej pamięci.

Do Hiszpanii wyjechałem w ramach programu Comenius wraz z koleżanką Kasią i nauczycielami z mojej szkoły. W pierwszy dzień zwiedziliśmy Urząd Miasta w Rocie, gdzie spotkaliśmy się z naczelnikiem oświaty. Interesująca była instrukcja budynku i jego wnętrze np. sala konferencyjna. Kolejnego dnia zwiedziliśmy szkołę hiszpańską gdzie poznałem koleżanki: Laurę, Nataszę, Rosie oraz Evę.   Po zajęciach w szkole  razem z koordynatorem hiszpańskim Manolo wybraliśmy się do restauracji prowadzonej przez uczniów szkoły zawodowej gdzie degustowaliśmy potrawy przez nich przygotowane m.in. pastę z krabów, pomidory z tuńczykiem czy pyszne desery z czekolady. Wieczorem z Kasią i uczniami z innych państw m.in. Wlk. Brytanii, Włoch i Hiszpanii wybraliśmy się na pizzę i dyskotekę. Kiedy Pani Renia po nas przyszła nie miałem ochoty wracać do hotelu. Podczas wyjazdu  najbardziej podobał mi się rejs statkiem do miasta Cadiz oraz Sewilla. Po zwiedzaniu mieliśmy czas na zakupy i smaczny poczęstunek z owoców morza.

Jednak najprzyjemniejsze chwile to pluskanie się w Oceanie Atlantyckim i zbieranie muszelek i kamyków. Kiedy nadszedł dzień wyjazdu pożegnaliśmy się ze wszystkimi uczestnikami programu i bardzo wcześnie rano wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu- z miasta Roty do Jerez, stamtąd do Madrytu, następnie do Warszawy aż w końcu późną nocą dotarliśmy do Tarnobrzega. Bardzo chciałbym wrócić do Hiszpanii!!!

Darek uczeń I klasy gimnazjum.

Na wycieczkę do Hiszpanii wyruszyłam wraz z Darkiem, moim kolegą ze szkoły. Odbyła się ona w dniach 07.04.2013 – 13.04.2013 r. w ramach programu Comenius. Głównym organizatorem wyjazdu była Pani Renata Sawa. Wyruszyliśmy z Warszawy samolotem do Madrytu a następnie do miasta Jerez. Do hotelu „Macavi” w Rocie dotarliśmy wgodzinach nocnych, by po późnej kolacji oraz ciężkiej i męczącej podróży udać się na spoczynek.

W pierwszy dzień pobytu zwiedziliśmy miasto Rotę, odwiedziliśmy Urząd Miasta i spotkaliśmy się z naczelnikiem oświaty. Dostaliśmy pamiątkowe kalendarze z pięknymi widokami południowej Hiszpanii. Po zwiedzaniu miasta  udaliśmy się na obiad podczas którego mogliśmy skosztować andaluzyjskich dań z owoców morza.

W drugim dniu udaliśmy się do szkoły hiszpańskiej I.E.S. Arroyo Hondo. Oglądaliśmy klasy, rozmawialiśmy z kolegami i koleżankami z innych krajów, uczestniczyliśmy w prezentacji dokonań projektu Comenius przez grupę hiszpańską. W Gastronomicznej Szkole Zawodowej uczniowie sporządzili dla Nas posiłki kuchni andaluzyjskiej m.in. pastę z krabów, melon z boczkiem, pomidory z tuńczykiem, potrawkę z krewetek, truskawki w czekoladzie czy czekoladki z truflami itp. Po zwiedzaniu szkoły wraz z innymi uczestnikami projektu wybraliśmy się do pizzerii i na dyskotekę.

Trzeciego dnia wyruszyliśmy statkiem do miasta Cadiz. Po dopłynięciu na miejsce zwiedzaliśmy pełne zabytków miasto m.in. muzeum, gdzie widzieliśmy obrazy i rzeźby kultury andaluzyjskiej oraz piękne, stare hiszpańskie kościoły. Zgłodniali i wycieńczeni poszliśmy do restauracji, gdzie serwowano nam owoce morza.

Następnego dnia wstaliśmy bardzo wcześnie rano, zjedliśmy śniadanie i pojechaliśmy autobusem do Sewilli. Tam zwiedziliśmy piękną katedrę oraz pałac królewski wraz z jego ogrodami.

W kolejnym dniu po pobudce i śniadaniu ruszyliśmy na tak zwany shoping czyli zakupy. Kupiliśmy wiele upominków oraz udaliśmy się na plażę, gdzie pomimo niskiej temperatury wody w Oceanie Atlantyckim spacerowaliśmy brzegiem oceanu.

Bardzo miło spędziłam czas i mam nadzieję, że jeszcze tam kiedyś powrócę.  Najbardziej podobała mi się szkoła hiszpańska ponieważ poznałam tam wielu kolegów i koleżanki z innych krajów, z którymi spędziłam miło czas i świetnie się bawiłam.

Kasia- uczennica III gimnazjum

(C) 2007 - 2018 Zespół Szkół Specjalnych w Tarnobrzegu | realizacja medox.pl | Polityka cookies